Page 101 - Influencers no7_Low
P. 101
INFLUENCERS INFLUENCERS
Μοnument to the Fighters Fallen ντιμη αρχιτεκτονική κατασκευή για τους δημιουργούς του, σύμβολο της
μελλοντικής δυστοπίας για τους επικριτές του, το κίνημα του μπρουταλι-
Μνημείο για τους πεσόντες στον σμού επανέκαμψε με εκδόσεις, εκθέσεις, καινούργια κτίρια και φανατικούς
Απελευθερωτικό Αγώνα της Σλοβενίας στο Instagram, απογοητεύοντας όσους το έχουν ταυτίσει με βλοσυρά και
E ’ λιστικό κίνημα δεν αφορά στην απότομη συμπεριφορά, αλλά στο ακα-
από τον αρχιτέκτονα Živa Baraga και
το γλύπτη Janez Lenasse, 1965. άχαρα κτίρια που χαλάνε το αστικό τοπίο. Και –προς Θεού– το μπρουτα-
τέργαστο μπετόν, αφού οι Άγγλοι πιονέροι Alison και Peter Smithson δεν
το βάφτισαν από την αγγλική λέξη brut αλλά από το γαλλικό beton brut.
Όλα ξεκίνησαν στη μεταπολεμική Ευρώπη, όταν η ανοικοδόμηση
έγινε προτεραιότητα για τις κυβερνήσεις και τους αρχιτέκτονες, οι οποίοι
πρότειναν μια καινούργια ηθική πλατφόρμα και όχι μια καινούργια αισθη-
τική. Πρώτος διδάξας ο Le Corbusier, που σχεδίασε το 1952 ένα ουτοπιστικό συγκρότημα κα-
τοικιών στη Μασσαλία για να στεγαστούν οι οικονομικά ασθενέστεροι Γάλλοι. Το παράδειγμά
του βρήκε μιμητές από την Ευρώπη και την Αμερική μέχρι τη Βραζιλία και την Ιαπωνία με το
τσιμέντο να πρωταγωνιστεί σε συμπαγή, γκρι κτίρια που υμνούσαν τη σοσιαλιστική ουτοπία.
Ωστόσο, τη δεκαετία του ’70 οι φθορές τού ακατέργαστου μπετόν χρειάστηκαν πια άμεσα
επιδιόρθωση με μεγάλο κόστος, σε μια εποχή που τα κράτη δεν έβαζαν το χέρι στην τσέπη
για τη συντήρηση κτιρίων.
© Valentin Jeck, MoMA Esteban Suàrez, «Athas of Brutalist Architecture», εκδ. Phaidon
Sunset Chapel
Στο Ακαπούλο του Μεξικού, από τους αρχιτέκτονες BNKR, 2011.
098 099