Page 109 - Influencers no7_Low
P. 109

INFLUENCERS                                                        INFLUENCERS







                                           ι μαθηματικοί από τη φύση τους ενδιαφέρονται περισσότερο για τον τρόπο
                                           με τον οποίο ανοίγει μια πύλη παρά με τον κήπο που βρίσκεται πίσω από
                                      O �  αυτήν», εξηγούσε ο Μαουρίτς Κορνέλιτς Έσερ, διαχωρίζοντας τη δική του
                                           οπτική από εκείνη των επιστημόνων. H συνάφεια του έργου του με τα
                                           μαθηματικά είναι δεδομένη, ωστόσο για κείνον τα γεωμετρικά πλέγματα
                                           και οι προοπτικές παραμορφώσεις ήταν απλώς τα εργαλεία που του
                                   επέτρεψαν να αμφισβητήσει τον τρόπο που αντιλαμβανόμαστε την πραγματικότητα:
                                   «Είστε βέβαιοι ότι ένα πάτωμα δεν μπορεί να είναι οροφή; Είστε απόλυτα σίγουροι
                                   πως όταν ανεβαίνετε, δεν κατεβαίνετε μια σκάλα;»
                                       Γεννημένος στο Λέουβάρντεν της Ολλανδίας το 1898, τελειώνει με δυσκολία
                                   τις γενικές σπουδές του και το 1919 εγγράφεται στη Σχολή Αρχιτεκτονικής του
                                   Χάαρλεμ. Μια εβδομάδα αργότερα πληροφορεί τον πατέρα του ότι η γραφιστική και
                                   το σχέδιο είναι αυτά που πραγματικά τον ενδιαφέρουν. Το 1922 πραγματοποιεί ένα
                                   μεγάλο ταξίδι στην Ιταλία, σχεδιάζοντας τοπία και λεπτομέρειες από τη φύση της
                                   ιταλικής υπαίθρου. Το 1924 απομακρύνεται από την κανονική διαίρεση των επιπέδων
                                   και ξεκινά να δημιουργεί παραδοξολογικές κατασκευές, ανέφικτα σχήματα και
        COURTESY OF  GRUPPO ARTEMISIA,  M. C. ESCHER COMPANY, ESCHER NYC.
                                   απεικονίσεις του απείρου. Η έννοια της αντανάκλασης, όπως και της μεταμόρφωσης,
                                   διατρέχει όλο το έργο του: σχέδια και χαρακτικά.
                                       Με αφορμή τα 120 χρόνια από τη γέννησή του, φιλοξενούνται σε διαφορετικά
                                   σημεία του πλανήτη εκθέσεις εστιασμένες σε διαφορετικές πτυχές του έργου του.
                                   Η έκθεση αναδρομικού χαρακτήρα «Escher» στη Νάπολη ανιχνεύει, μεταξύ άλλων,
                                   τον αντίκτυπο που είχε το έργο του στις νεότερες γενιές δημιουργών, διακρίνοντας
                                   αναφορές στη «γλώσσα» του σε εξώφυλλα δίσκων, κόμικς, φιλμ και διαφημίσεις. Η
                                   έκθεση «Εscher x Nendo / Between two worlds» στη Μελβούρνη φέρνει σε διάλογο
                                   τις οπτικές αυταπάτες του Ολλανδού εικαστικού με τα κομψά και ευφυή σχέδια του
                                   Ιάπωνα δημιουργού Oki Sato. Tέλος, η έκθεση «Escher – The Exhibition & Experi-
                                   ence» στη Νέα Υόρκη συγκεντρώνει περισσότερα από 200 έργα του πρωτοπόρου
                                   καλλιτέχνη, αναδεικνύοντας μέσα από αυτά το οραματικό σύμπαν του.



























 THE ART OF PRINTS







 Γεωμετρία και αστρονομία ενδιέφεραν προσωπικά τον Escher:
 «Stars #359» από τη σειρά «Mathematical», 1948, και    «Escher»: έως τις 22/4/2019, www.mostraescher.com
 «Day and Night», από τη σειρά «Τransformation Prints»,   «Εscher x Nendo / Between two worlds»: έως τις 7/4/2019, www.ngv.vic.gov.au
 1938 (δεξιά), The M.C. Escher Company.  «Escher – The Exhibition & Experience»: έως τις 3/2/2019, www.eschernyc.com



 106                                                             107
   104   105   106   107   108   109   110   111   112   113   114