Page 65 - Athens-Riviera-Summer-25
P. 65
ATHENS RIVIERA JOURNAL
culture
From left: Jean-Michel Basquiat, Untitled (Fly Weight), 1981. Oilstick
and graphite on paper, 56 × 76 cm. Jean-Michel Basquiat, Untitled,
1983. Oilstick on paper, 56.5 × 37.5 cm. Opposite page: Jean-Michel
Basquiat, Untitled, 1981. Oilstick on paper, 28 × 21.5 cm.
Από αριστερά: Jean-Michel Basquiat, Untitled (Fly Weight),
S ome exhibitions demand attention. Others, somehow, invite you to pause. 37,5 εκ. Απέναντι σελίδα: Jean-Michel Basquiat, Untitled, 1981.
1981. Λαδοπαστέλ και γραφίτης σε χαρτί, 56 × 76 εκ. Jean-
Michel Basquiat, Untitled, 1983. Λαδοπαστέλ σε χαρτί, 56,5 ×
Λαδοπαστέλ σε χαρτί, 28 × 21,5 εκ.
In a quiet space tucked within the shifting textures of Piraeus, Jean-Michel
Basquiat’s works on paper ask nothing — and yet reveal everything. They’re
small, almost fragile. But within their lines is a restless pulse. A boxer, a rabbit,
a child, a system. Scribbled words that feel like protest. Faces half-formed,
names repeated like mantras. Color that never stays still. Basquiat is often called raw,
radical, furious. All true. But in this setting — Polidefkous 37A, in a space shaped by
Kois Associated Architects — another side emerges: the space around the mark, the
silence between the ideas. It’s there that something lingers — vulnerable, unresolved, Scratched
present. Organized by The Intermission in collaboration with Galerie Enrico Navarra,
Untitled is the artist’s first-ever solo exhibition in Greece, running until August 2,
2025. The title comes from a 1983 work, deliberately left without one — a nod to
Duchamp, a rejection of categorization, and an echo of Basquiat’s refusal to be pinned Untitled, the first exhibition of
down. Bringing this show to Piraeus feels like a quiet act of resistance. Away from
center, away from spectacle. And yet, unmistakably loud in what it means. That some Jean-Michel Basquiat’s work in
voices, even decades later, refuse to be background noise. This is not a celebration. It’s
an offering. An invitation to notice. What happens when you do, is entirely up to you. Greece, is on view at The Intermission
in Piraeus until August 2, 2025,
yπaρχουν εκθeσεις που ζητούν την προσοχή σου. Κι άλλες, που απλώς σε καλούν
να κάνεις μια παύση. Σε έναν ήσυχο χώρο στον πολύβουο Πειραιά, τα σχέδια του Jean- offering a rare look into his early work.
Michel Basquiat δεν κραυγάζουν. Κι όμως, μεταδίδουν κάτι ασύλληπτα έντονο. Μικρά
σε μέγεθος, σχεδόν εύθραυστα. Μέσα στις γραμμές τους πάλλεται ένας ρυθμός: ένας Η Untitled, η πρώτη έκθεση έργων
πυγμάχος, ένα παραμύθι, ένα παιδί, ένα σύστημα. Σκίτσα που μοιάζουν με σημειώσεις.
Λέξεις σαν διαμαρτυρίες. Χρώματα που δεν ησυχάζουν ποτέ. Οργανωμένη από την The του Jean-Michel Basquiat στην
Intermission σε συνεργασία με την Galerie Enrico Navarra, η Untitled είναι η πρώτη © ESTATE OF JEAN-MICHEL BASQUIAT. LICENSED BY ARTESTAR, NEW YORK.
ατομική έκθεση του καλλιτέχνη στην Ελλάδα και θα διαρκέσει έως τις 2 Αυγούστου 2025. Ελλάδα, παρουσιάζεται στην The
Ο τίτλος της προέρχεται από ένα έργο του 1983, το οποίο ο Basquiat άφησε εσκεμμένα Intermission στον Πειραιά έως τις 2
χωρίς τίτλο — μια αναφορά στον Duchamp, μια άρνηση ταξινόμησης, μια δήλωση της
δικής του ανάγκης να μην περιορίζεται. Η επιλογή του Πειραιά μοιάζει με μια σιωπηλή Αυγούστου 2025, προσφέροντας
πράξη αντίστασης. Μακριά από το κέντρο, μακριά από το θέαμα. Κι όμως, η σημασία
της είναι εκκωφαντική. Γιατί υπάρχουν φωνές που, ακόμα και δεκαετίες μετά, αρνούνται μια σπάνια ματιά στα πρώιμα
να γίνουν θόρυβος στο φόντο. Δεν πρόκειται για γιορτή. Πρόκειται για προσφορά. Μια
πρόσκληση να προσέξεις. Και τι θα κάνεις με αυτό, είναι καθαρά δική σου υπόθεση. σχέδιά του.
064 065