Page 118 - Athens-Riviera-Summer-25
P. 118
SERPENTINE HOUSE,
ELLINIKO
ATHENS RIVIERA JOURNAL The architectural gesture of a
architecture long “L” shaped flowing form
along the two main edges of the
site seeks to create a threshold
G the 19th International courtyard of similar scale to the
between the surrounding scenery
reece takes part in
and the resulting negative, a
Architecture Exhibition
building footprint.
3d visualization Batis_Studio
– La Biennale di
Venezia with the
national pavilion titled
IntelligensHistorica, curated under
the central theme “Intelligens.
Natural. Artificial. Collective.”
The Greek exhibition reflects on
architectural intelligence through the
lens of history, memory, and adaptive
reuse. Appointed by Commissioner
Efthymios Bakogiannis, Secretary
General for Spatial Planning and
Urban Environment of the Ministry of
Environment and Energy, the curatorial
team includes architects Nikos
Skoutelis, Elisabetta Molteni, Klimis
Aslanidis, Antonis Karamitrou, and The Greek Pavilion at the 19th Venice
Anna Tsitonaki. The exhibition focuses Architecture Biennale explores the adaptive
on the restoration and reinterpretation reuse of the Venetian Arsenali of Heraklion and
Chania, highlighting memory as a tool for design.
of the Venetian Arsenali (Neoria) of Το Ελληνικό Περίπτερο στην 19η Μπιενάλε
Heraklion and Chania, two historic Αρχιτεκτονικής της Βενετίας εξερευνά την
maritime structures on Crete. επανάχρηση των Ενετικών Νεωρίων σε
Conducted by the Laboratory for Ηράκλειο και Χανιά, αναδεικνύοντας τη μνήμη
Documentation and Restoration of ως εργαλείο σχεδιασμού.
Historic Buildings and Sites of the
Technical University of Crete, the
twin studies demonstrate an approach Building Memory
to heritage where memory becomes
a design tactic. These monuments
are not treated as static relics, but as
palimpsests—sites of layered histories, At the Venice Biennale, the Greek Pavilion highlights memory
still open to new narratives. The as a driving force in contemporary architectural design.
architectural interventions proposed
aim to preserve spatial values while Στη Μπιενάλε της Βενετίας, το Ελληνικό Περίπτερο
allowing for contemporary uses such as
public gathering spaces, cultural venues, αναδεικνύει τη μνήμη ως κινητήρια δύναμη του σύγχρονου
and museums. Emphasizing material
continuity, the use of larch wood from αρχιτεκτονικού σχεδιασμού.
the Alps recalls historical shipbuilding
traditions, reintroducing forms h eλλaδα συμμετέχει στη 19η Διεθνή Έκθεση Αρχιτεκτονικής – La Biennale di Venezia με το εθνικό περίπτερο
reminiscent of traditional shipyards— IntelligensHistorica, ενταγμένο στο γενικό θεματικό πλαίσιο «Intelligens. Natural. Artificial. Collective.» Η ελληνική
hulls, oars, scaffolds—into the space. έκθεση προσεγγίζει την έννοια της αρχιτεκτονικής νοημοσύνης μέσα από το πρίσμα της ιστορίας, της μνήμης και της
IntelligensHistorica does not romanticize επανάχρησης. Ο Εθνικός Επίτροπος Ευθύμιος Μπακογιάννης, Γενικός Γραμματέας Χωρικού Σχεδιασμού και Αστικής
the past. Rather, it insists on intelligent Ανάπτυξης του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, διόρισε – μετά από διαγωνιστική διαδικασία – την επιμελητική
design rooted in cultural awareness and ομάδα: Νίκος Σκουτέλης, Elisabetta Molteni, Κλήμης Ασλανίδης, Αντώνης Καραμήτρου και Άννα Τσιτωνάκη. Η έκθεση
democratic access. It embodies a practice εστιάζει στα Ενετικά Νεώρια του Ηρακλείου και των Χανίων, δύο ιστορικά ναυτικά συγκροτήματα της Κρήτης. Οι
that embraces transformation while μελέτες, που εκπονήθηκαν από το Εργαστήριο Τεκμηρίωσης και Αποκατάστασης Ιστορικών Κτηρίων και Συνόλων
respecting historical complexity—a του Πολυτεχνείου Κρήτης, αντιμετωπίζουν τη μνήμη όχι ως νοσταλγία, αλλά ως σχεδιαστική στρατηγική. Τα νεώρια
space where IntelligensHistorica merges προσεγγίζονται ως πολυεπίπεδα παλίμψηστα και επανανοηματοδοτούνται για νέες δημόσιες χρήσεις. Οι αρχιτεκτονικές
with IntelligensCommunis, connecting προτάσεις διαφυλάσσουν τις βασικές χωρικές ποιότητες – επιμήκεις αίθουσες, θόλοι, τοξωτά ανοίγματα – ενώ επανεισάγουν
memory to present use and future παραδοσιακά στοιχεία, όπως την ξυλεία λάρικος, υλικό συνδεδεμένο με τη βενετσιάνικη ναυπηγική. Οι επεμβάσεις
potential. The exhibition, that is co- αντλούν από την ιστορία, αλλά παραμένουν ζωντανές και σύγχρονες. Το IntelligensHistorica προτείνει έναν σχεδιασμό
funded by the European Union, opened με επίγνωση και κοινωνικό προσανατολισμό. Δεν αγιοποιεί το παρελθόν· το μεταφράζει στο παρόν, αφήνοντας χώρο στο PHOTO: G. MESSARITAKIS
on May, in the Giardini of Venice and κοινό νόημα – το IntelligensCommunis – να λειτουργήσει. Η έκθεση, η οποία συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή
remains open until November 23. Ένωση, εγκαινιάστηκε τον Μάιο στους Κήπους της Βενετίας και θα παραμείνει ανοιχτή έως τις 23 Νοεμβρίου.
118